Friese boeren leveren melk voor wederopstanding Tjolk

De wederopstanding van het zuivelmerk Tjolk, dat in de jaren tachtig bekend werd met zijn pakjes zuiveldrank, wordt mede mogelijk gemaakt door vier Friese melkveehouders. Verenigd in het Boerengilde zullen zij de melk leveren voor de vernieuwde Tjolk zuiveldrank.

Tjolk was erg populier in de jaren tachtig, vooral om aan kinderen mee te geven naar school. Uiteindelijk kon het merk van Coberco echter toch niet de concurrentie aan met grotere merken als Yogho Yogho en Fristi en verdween het uit de schappen. Ondernemer Niek Gielen uit Zaandam blaast het merk nu nieuw leven in. Hij zet Tjolk nu als volledig duurzaam in de markt. Zo wordt in de verpakking geen plastic verwerkt en zijn de zoetstoffen natuurlijk en de ingrediƫnten volgens het fairtrade-principe manier ingekocht.

Ook de Friese melk voldoet aan die duurzaamheidseis. Het dit jaar opgerichte Boerengilde zet zich in voor het welzijn van de koe en de weidevogel. De vier aangesloten boeren ontvangen van Tjolk een melkprijs gelijk aan die van FrieslandCampina, met daarbovenop een bonus van 2 cent.

Bron: Leeuwarder Courant