Huls ontwikkelt nieuwe worsten voor nieuwe markten

Worstenmaker Huls in het Groningse Vlagtwedde produceert wekelijks zo’n half miljoen droge worsten. Nu belandt ongeveer 90 procent daarvan nog op de Nederlandse markt, maar het bedrijf wil groeien, vooral in Duitsland. Daarvoor is het wel nodig nieuwe worsten te ontwikkelen.

De worstconsumptie is erg regioafhankelijk, zo zegt business unit-manager Henk Koster in het Dagblad van het Noorden. De Groningse droge worst met kruidnagel wordt in Duitsland bijvoorbeeld niet op prijs gesteld, in de Randstad eet men liever salami-achtige worsten en in het Zuiden stelt men andere kruiden op prijs. Het Groningse bedrijf produceert inmiddels 23 soorten worst en blijft op zoek naar nieuwe soorten voor nieuwe markten.

Daarnaast is het productieproces bij het tachtig medewerkers tellende bedrijf de afgelopen jaren fors vernieuwd. Huls heeft speciale machines laten bouwen om het proces efficiënter te laten verlopen. Het enige dat niet veranderd is sinds de oprichting van Huls in 1931 is volgens Koster de worst. ‘De ingrediënten zijn identiek, de smaak ook’, zo zegt hij.

Bron: Dagblad van het Noorden